nVidia esittelee GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimet ja DLSS 4:n

- - Ei kommentteja artikkeliin nVidia esittelee GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimet ja DLSS 4:n

CES 2025 -tapahtuman avajaisissa Las Vegasissa nVidian värikäs toimitusjohtaja Jensen Huang esitteli nVidian uusimmat innovaatiot tekniikan harrastajille. GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjainten ja niihin liittyvien teknologioiden julkistus lienee se, jota odotettiin eniten meidän leveysasteillamme. Heti alkuun nVidia ei tuottanut pettymystä. Lisää tästä ja muista uutisista seuraavilla riveillä.

Uusi RTX 50 -sarja

Tärkein ilmoitus oli tietenkin uusi GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimet joka perustuu Blackwell-arkkitehtuuriin. Lippulaiva on GeForce RTX 5090 GPU – tähän mennessä tehokkain GeForce RTX -näytönohjain, jossa on 92 miljardia transistoria ja 3,352 biljoonaa tekoälyoperaatiota sekunnissa (TOPS).

RTX 5090:n esittely ei sujunut ilman draamaa. ”Tässä on upouusi GeForce RTX 50 -sarjamme, Blackwell-arkkitehtuuri”, – Jensen Huang sanoi pitelemällä mustaa näytönohjainta. ”Tämä näytönohjain on todellinen hirviö. Jopa sen mekaaninen rakenne on ihme”, hän lisäsi ja huomautti, että näytönohjaimessa on kaksi jäähdytystuuletinta.

RTX 5090 -näytönohjaimessa on 32 gigatavua GDDR7-muistia, 1792 gigatavua sekunnissa kokonaismuistin kaistanleveyttä, 21 760 CUDA-ydintä, 680 viidennen sukupolven Tensor-ydintä ja 170 neljännen sukupolven Ray Tracing -ydintä. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että pelitilassa uudet 50-sarjan näytönohjaimet ovat jopa 2x nopeampia kuin 40-sarjan kortit, mikä kuulostaa erittäin vaikuttavalta.

RTX 5090 tarjoaa jopa 2x paremman suorituskyvyn vaativimmissa PC-peleissä.

Esimerkiksi, GeForce RTX 5080 on kaksi kertaa nopeampi kuin GeForce RTX 4080 PC-peleissä Blackwell-arkkitehtuurin ja DLSS 4:n ansiosta. GeForce RTX 5080 tarjoaa valtavan suorituskyvyn lisäyksen sekä pelaajille että sisällöntuottajille uusilla viidennen sukupolven Tensor-ytimillä, neljännen sukupolven RT-ytimillä ja 16 Gt GDDR7-muistilla, jotka tarjoavat jopa 960 Gt/s muistikaistanleveyttä (34 % enemmän kuin GeForce RTX 4080:n 717 Gt/s). RTX 5070:n ja RTX 5070 Ti:n luvataan myös olevan kaksi kertaa nopeampia kuin 40-sarjan vastineensa, mutta tosielämän testit saavat vielä odottaa.

RTX 50 -sarjan näytönohjainten teknisten tietojen vertailu

GeForce RTX 5090- ja GeForce RTX 5080 -näytönohjaimet pöytätietokoneisiin tulevat myyntiin 30. tammikuuta alkaen. GeForce RTX 5070 Ti ja GeForce RTX 5070 -pöytäkoneiden mallit tulevat saataville helmikuusta alkaen, kun taas kannettavien tietokoneiden näytönohjaimia odotetaan maaliskuussa.

RTX 5090 -näytönohjaimessa on innovatiiviset jäähdytysmekanismit

DLSS 4 ja muita grafiikan parannuksia

Keskeinen ilmoitus oli DLSS 4Tärkein innovaatio on Multi Frame Generation, joka toimii koko DLSS-teknologiapaketin kanssa ja parantaa suorituskykyä jopa 8-kertaisesti. Multi Frame Generation pystyy tuottamaan kolme lisäkehystä jokaista laskettua kehystä kohti.

nVidia ilmoitti myös nVidia Reflex 2, joka voi vähentää tietokoneen viiveaikaa jopa 75 prosenttia. Muita tekniikoita ovat RTX-neuraaliset varjostimetjoka käyttää pieniä neuroverkkoja tekstuurien, materiaalien ja valaistuksen parantamiseen reaaliaikaisissa peleissä. RTX Neural Faces ja RTX Hair renderöivät kasvoja ja hiuksia reaaliajassa generatiivisen tekoälyn avulla. Näin voit animoida realistisempia digitaalisia hahmoja. RTX Mega Geometry lisää säteenseurantaan käytettävien kolmioiden määrää jopa 100-kertaiseksi, mikä lisää yksityiskohtia.

DLSS 4 on saatavilla 75 peliin (kuten Stalker 2: Heart of Chornobyl, Indiana Jones and the Great Circle, Cyberpunk 2077 jne.) ensimmäisenä videokortin julkaisupäivänä. Katso koko luettelo tuetuista peleistä täällä.

Tila ja fyysinen MI

Jensen Huang esitteli muun muassa nVidia Cosmos-alustanjota hän itse kuvaili vallankumoukselliseksi kehitykseksi robotiikassa ja teollisessa MI:ssä. Cosmos yhdistää generatiivisia malleja, tokenisaattoreita (algoritmeja, jotka pilkkovat tekstin pienemmiksi yksiköiksi tai tokenseiksi) ja videonkäsittelyjärjestelmiä fyysisten MI-järjestelmien käyttövoimaksi. Alustaa käyttävät jo suuret yritykset, kuten Uber, Hyundai Motor Group ja useat robotiikkayritykset.

Autonomiset ajoneuvot ja työkalut kehittäjille

Autonomisten ajoneuvojen alalla nVidia ilmoitti, että DRIVE Hyperion AV uuteen AGX Thor -järjestelmäpiiriin perustuva alusta. nVidia tekee yhteistyötä autojätti Toyotan kanssajoka rakentaa seuraavan sukupolven autojaan käyttäen nVidia DRIVE AGX Origin ja DriveOS-teknologioita.

Muun muassa nVidia julkisti MI-perusmallit, jotka toimivat paikallisesti nVidia RTX™ AI PC:ssä ja parantavat merkittävästi digitaalisten ihmisten, sisällön luomisen, tuottavuuden ja kehityksen suorituskykyä.

Kehittäjille nVidia on esitellyt MI-perusmallit RTX-tietokoneillejoita tarjotaan nVidia NIM -mikropalveluina. Šie modeļi paredzēti digitālo cilvēku radīšanai, satura ģenerēšanai un produktivitātei. Kompānija arī ieviesa MI plānus, ļaujot izstrādātājiem būvēt un izvietot pielāgotus MI aģentus dažādām uzņēmumu darbplūsmām.

DIGITS-projekti – henkilökohtainen MI-supertietokone

Ehkä yllättävin ilmoitus oli DIGITS-hanke – nVidian pienin mutta tehokkain henkilökohtainen MI-supertietokone. Sen voimanlähteenä toimii GB10 Grace Blackwell Superchip. Project DIGITS tuo MI-supertietokoneen tehon kehittäjille, insinööreille ja luovien alojen ammattilaisille. Se on tarkoitus julkaista toukokuussa 2025.

Project DIGITS -supertietokone tulee saataville toukokuussa, ja sen hinta on 3 000 dollaria.

Vihdoinkin

Kaiken kaikkiaan NVidian esityksestä kävi selväksi, että yritys keskittyy MI-ratkaisuillaan useille eri aloille peliteollisuudesta teollisuussovelluksiin. Huang päätti puheensa korostamalla yhtiön merkittäviä edistysaskeleita Blackwell-järjestelmissä, fyysisen MI:n perusmalleissa sekä agenttipohjaisen MI:n ja robotiikan kehittämisessä ja kutsui vuotta 2024 ”uskomattomaksi vuodeksi” nVidialle. nVidian osakkeiden arvosta päätellen vuosi 2024 on ollut erinomainen vuosi, eikä ole merkkejä siitä, että kehitys pysähtyisi vuonna 2025.