nVidian tehokkain GeForce RTX 5090 -näytönohjain on vihdoin päässyt teknologia-arvostelijoiden testattavaksi, ja saamme käsityksen siitä, mihin tämä Blackwellin lippulaiva todella pystyy. Siitä on kulunut kaksi vuotta, kun nVidia julkaisi GeForce RTX 4090:n – uskomattoman tehokkaan, 1600 dollarin hintaisen näytönohjaimen, joka voitti edellisen lippulaivan RTX 3090:n keskimäärin 60 prosentilla 4K-resoluutiolla. Vihdoinkin PC-harrastajat pystyivät nauttimaan 4K-pelaamisesta ilman kompromisseja. On selvää, että tällaisiin kenkiin on vaikea astua, joten katsotaanpa, miten RTX 5090 on onnistunut.
RTX 5090 Founders Edition -näytönohjain on juuri saapunut – vaikuttavan kompakti (vain 2 korttipaikkaa) versio, joka sopii pieniin pöytätietokoneisiin. Suuri kysymys on näytönohjaimen hinta, sillä RTX 4090 FE maksoi USA:ssa julkaisuvaiheessa 1600 dollaria, kun taas RTX 5090:n luvataan olevan 400 dollaria kalliimpi. Lisähintaan saamme 32 gigatavua VRAMia, GDDR7-muistia ja 28 Gbps:n muistin, joskin suurin hyöty tulee itse asiassa ohjelmistoissa – RTX 5090 on ensimmäinen nVidian näytönohjain, jossa on käytössä uusi DLSS 4 Multi Frame Generation -tekniikka, joka lupaa valtavaa frame rate -hyötyä. On puhuttu kehysnopeuden nelinkertaistumisesta ja joissakin tapauksissa jopa yli kahdeksankertaistumisesta. Tämä on loistava uutinen kaikille, jotka haluavat parhaan 4K-pelikokemuksen PC:llä. Sama koskee tekoälyn suorituskyvystä kiinnostuneita kehittäjiä ja sisällöntuottajia, jotka haluavat nopeampaa videoeditointia.
Näytönohjaimen rakenne
RTX 5090 FE on erittäin kompakti näytönohjain – vaikka se on yhtä pitkä ja leveä kuin RTX 4090 FE, se vie paksuudeltaan vain kaksi korttipaikkaa, joten se sopii myös SFF-tietokoneisiin (Small Form Factor). Tämä saavutetaan innovatiivisella jäähdytysjärjestelmällä, jossa käytetään kahta läpivirtaustuuletinta, jotka imevät viileämpää ilmaa sisään alhaalta ja poistavat sen muualle koteloon sen sijaan, että kortin ylä- ja takaosasta ulos. Piirilevy on siirretty kortin keskelle. Kun RTX 5090 tulee myyntiin 30. tammikuuta, ostajat saavat tietysti käyttöönsä eri valmistajien näytönohjainversioita, kuten ASUSin ROG Astral RTX 5090. Uusi näytönohjain tukee päivitettyä 12V-2×6-liitintä, mutta nykyiset 12VHPWR-liittimet toimivat saumattomasti RTX 5090:n kanssa.
nVidia suosittelee 1000W virtalähdettä, sillä RTX 5090 voi kuluttaa 575W tehoa – 125W enemmän kuin RTX 4090. 12VHPWR-kaapeleiden kapasiteetti on 600W, joten ylikellotukseen ei jää paljon. Odotukset siitä, että nVidia keskittyisi RTX 50 -sarjassa enemmän virransäästöön, eivät ole toteutuneet, sillä jo RTX 4090 oli iso harppaus verrattuna RTX 3090:een 350W:n tehollaan. Uusien näytönohjainten virrankulutus on käytännössä saavuttanut yhden kaapelin tarjoaman ylärajan, ja voi vain toivoa, että seuraavan sarjan kortit eivät vaadi kahta 12VHPWR-kaapelia.
4K-testit ja DLSS 4
Tietenkin RTX 5090:n ominaisuudet PC-pelaamisessa 4K-resoluutiolla maksimigrafiikka-asetuksilla ovat kiinnostavimmat. Useimmissa testeissä uutta näytönohjainta verrataan edelliseen lippulaivaan RTX 4090:een, joka on lähes sen ainoa kilpailija. Ensin muutama sana DLSS 4:stä ja erityisesti nVidian uudesta Multi Frame Generation -teknologiasta, joka pystyy tuottamaan jopa kolme lisäkuvaa jokaista perinteisesti renderöityä ruutua kohden. Teknologia käyttää tähän uusimpia tekoälymalleja. Pohjimmiltaan Tensor-ytimet ottavat perinteisesti renderöidyn kehyksen, laskevat, miltä kolmen seuraavan kehyksen pitäisi näyttää, luovat ne ja lisäävät ne ennen seuraavaa renderöityä kehystä. Näin nVidia lupaa valtavia parannuksia kuvataajuuteen Cyberpunk 2077:n kaltaisissa peleissä – 4K-resoluutiolla ja ray tracingin ollessa käytössä. Lisätietoja DLSS 4:stä on alla olevalla nVidian videolla: https://youtu.be/qQn3bsPNTyI. Jotkut PC-pelien harrastajat väittävät kuitenkin, että nVidian alun perin DLSS 3:n myötä käyttöön ottama Frame Generation -menetelmä ei kuvasta näytönohjaimen todellista suorituskykyä. Keskustelu näistä ”väärennetyistä kehyksistä” ei luultavasti lopu ihan heti, mutta on myönnettävä, että nVidia on ottanut suuren askeleen eteenpäin alkuperäiseen Frame Generation -tekniikkaan verrattuna. DLSS 4:ssä frame generation -tekoälymallit ovat nopeampia ja käyttävät vähemmän VRAMia. Cyberpunk 2077:ssä nähdyt oudot artefaktit ovat harvinaisempia, ja kaikki tämä on saavutettu samalla, kun ruudunpäivitysnopeus on parantunut dramaattisesti ja latenssi on kasvanut koko prosessissa vaivaiset 6 ms. Tom’s Hardwaren arvostelijat ovat jo testanneet RTX 5090:tä normaalissa rasterointitilassa ja ray tracingin ollessa käytössä. Täydelliset testitulokset RT+DLSS 4:n ollessa käytössä ovat aikaa vieviä ja tulevat saataville hieman myöhemmin, mutta jo tehdyistä testeistä voimme oppia paljon. RTX 5090:tä testattiin useilla erittäin vaativilla PC-peleillä – Assassin’s Creed Mirage, Baldur’s Gate 3, Black Myth: Wukong, Dragon Age: The Veilguard, Flight Simulator 2024, God of War Ragnarök ja muut. Testeissä käytettiin Ryzen 7 9800X3D- ja Core i9-13900K -prosessoreita. Tässä ovat tulokset:
Kuten näet, keskimääräinen ruudunpäivitysnopeuden kasvu normaalissa rasterointitilassa (näytönohjaimen puhdas suorituskyky ilman tekoälyn lisätemppuja) Ultra-asetuksilla on 25 % (105,6 vs. 84,4 FPS).
Mutta kun ray tracing -tekniikka on käytössä ja Ultra-asetukset ovat käytössä, RTX 5090:llä on jopa 37,5 %: n etu RTX 4090:een verrattuna (97,9 vs. 71,2 FPS). Tämä johtuu muun muassa uuden kortin suuremmasta RT-ytimien määrästä. Kysymys kuitenkin kuuluu, onko todella mahdollista saavuttaa 8 kertaa korkeampi kuvanopeus sekunnissa? Synteettisiä testituloksia tarkasteltaessa RTX 5090 on ensimmäinen näytönohjain, joka ylittää 100 FPS:n rajan 4K-resoluutiolla pelatessaan Cyberpunk 2077:ää Ultra-asetuksilla. Kun uusi DSLL 4 Multi Frame Generation-ominaisuus on käytössä, vastaavassa skenaariossa saavutetaan yli 200 FPS:n ruudunpäivitysnopeudet. Vaikka tämä kuulostaa fantastiselta, Rock Paper Shotgunin tekniset arvostelijat kokivat epätarkkoja kuvia nopeissa liikkeissä Cyberpunk 2077:ssä. Huomaa myös, että tämän 218 FPS:n saavuttaminen vaatii melkoista viiveen uhraamista. Näillä 218 FPS:llä on aina vain 64 FPS:n syöttönopeus, sillä vain nämä perinteiset frameratenopeudet heijastavat tarkasti syöttötietoja eli hiiren napsautuksia. Myös Techspotin kollegat ovat sitä mieltä, että frame generation ei täysin täytä sitä, mitä nVidian markkinointi väittää. Kyseessä ei ole todellinen suorituskyvyn parannusominaisuus; FPS ei todellisuudessa nouse 60 fps:stä 120 fps:ään. Sen sijaan saat näennäisesti sulavamman pelattavuuden, vaikkakin mahdollisten graafisten artefaktien kanssa, mutta ilman suurempien ruudunpäivitysnopeuksien konkreettisia hyötyjä, kuten parantunutta syöttölatenssia. Lisäksi Multi Frame Gen on täysin sopimaton tekniikka ammuntapeleihin, joissa korkealla FPS:llä pyritään vähentämään viiveaikaa. Nvidian väite, että kaikkien pelaajien pitäisi käyttää frame generationia, on kaukana todellisuudesta. Kun kaikki tämä otetaan huomioon, sujuvampi pelikokemus on varmasti merkittävä parannus. Jos et pelaa peliä, joka vaatii erittäin tarkkaa ja salamannopeaa tähtäämistä, miksi et hyödyntäisi sitä? Varsinkin, jos RTX 5090 -näytönohjain on tarpeeksi tehokas tuottamaan nopeat ”todelliset” ruudunpäivitysnopeudet Ultra-laatuasetuksilla, kuten ray tracingillä. Tällöin ruudunmuodostuksesta tulee ylimääräinen ylellisyys, ei markkinointiväline, kuten sen mielestäni pitäisi olla.
1440p-vertailutestit
1440p:n osalta The Verge -sivuston arvostelijat päättelevät, että 1440p:ssä RTX 5090:n suorituskyky ei nouse yhtä paljon kuin 4K:ssa. Black Myth: Wukong (tällä hetkellä yksi vaativimmista PC-peleistä) oli ainoa peli, jossa RTX 5090 ei pystynyt tuottamaan yli 100 kuvaa sekunnissa 1440p:ssä ilman FSR:n tai DLSS:n apua. DLSS:n ottaminen käyttöön 75 prosentilla tässä pelissä nosti RTX 5090:n suorituskyvyn lähes 120fps:iin – lähemmäs 144 Hz:n näytön suorituskyvyn ylärajaa – mutta tämä on vain 17 prosenttia enemmän kuin RTX 4090:llä. Horizon Zero Dawn saavutti RTX 5090:llä erittäin korkeilla asetuksilla keskimäärin 200 kuvaa sekunnissa. Tämäkin on vain 13 % enemmän kuin RTX 4090:llä samoilla asetuksilla. Vastaavasti Returnal ilman DLSS:ää RTX 5090:llä sujui vain 19 % nopeammin kuin RTX 4090:llä, ja tilanne oli samanlainen Call of Duty: Black Ops 6:n kanssa, jossa RTX 5090 saavutti ilman DLSS:ää lähes 200 kuvaa sekunnissa, mikä on noin 15 % nopeampi kuin RTX 4090:llä. Mielenkiintoista on, että Assassin’s Creed Mirage -pelissä RTX 5090 onnistui saavuttamaan vain 8 % paremman suorituskyvyn kuin RTX 4090. Cyberpunk 2077 ja Forza Motorsport sen sijaan ovat harvinaisia esimerkkejä, joissa RTX 5090 tarjoaa yli 30 prosentin suorituskyvyn lisäyksen RTX 4090:een verrattuna 1440p-resoluutiolla.
Kun DLSS ei ole käytössä, RTX 5090:n etumatka RTX 4090:een 1440p-resoluutiolla on keskimäärin 18 % – kaiken kaikkiaan pienempi kuin edellisen sukupolven peleissä, joissa RTX 4090 päihitti RTX 3090:n 40 %:lla useissa PC-peleissä. Kun tarkastellaan Tom’s Hardwaren tähänastisia keskimääräisiä testejä 1440p-resoluutiolla, näemme samanlaisia trendejä. Mielenkiintoista on, että RTX 5090:n kanssa niputettu Intel Core i9-13900K -prosessori suoriutuu toisinaan huonommin kuin RTX 4090, mutta tämä on todennäköisesti kirjoitettavissa ajureiden piikkiin ja korjaantuu. Jokaisessa raportissa tätä trendiä tulisi seurata:
Ilman mahdollisia tekoälyhyötyjä RTX 5090:n suorituskyky kasvaa keskimäärin 13 prosenttia. Jos otamme ray tracingin käyttöön, tulos on paljon parempi ja FPS-lisäys on jo 25 %. Toki on huomioitava, että RTX 5090:ssä on 170 ray tracing -ydintä, kun taas RTX 4090 sai vain 128 RT-ydintä.
Koska yleinen suorituskykyetu ei ole niin dramaattinen kuin odotettiin, jotkut arvostelijat ovat kutsuneet RTX 5090:tä RTX 4090 Ti:ksi (malli, jota emme koskaan odottaneet). Kokonaisuutena 1440p-resoluutiolla kuvat sekunnissa ovat tietenkin enemmän kuin riittävät, ja puhumme tässä vain absoluuttisista luvuista. Keskivertokäyttäjä ei luultavasti pysty erottamaan 227 FPS:n ja 172 FPS:n välistä eroa (puhumattakaan siitä, että tarvitset 240 Hz:n virkistyksellä varustetun näytön). Kaiken kaikkiaan DLSS 4:n Multi Frame Gen -ominaisuus auttaa selvästi 1440p-resoluutiossa. Epäilen, että moni ei osta RTX 5090:tä vain 1440p-resoluution takia. Jos kuitenkin harkitset sitä, kannattaa odottaa RTX 5080:tä, jotta näet, miten se toimii 1440p-resoluutiolla.
Virrankulutus, tuulettimet ja lämpö
RTX 5090:n virrankulutus on vaikuttava, sillä se oli 578 W The Vergen testeissä. Esimerkiksi Cyberpunk 2077 täydellä ray tracingilla jopa ilman DLSS:ää saavutti 569 W ja kulutti säännöllisesti yli 500 W. Vertailun vuoksi RTX 4090 kulutti samoissa olosuhteissa vain 427 W. Techspotin arvostelijat pääsivät jopa lähelle 700 W:n rajaa Cyberpunk 2077:ää pelatessaan.
Arvostelijoiden saavuttama maksimilämpötila oli 70 °C (RTX 4090 saavutti 64 °C samassa testissä). Ylikuumenemisongelmia ei ole toistaiseksi havaittu. Tuulettimilla on tapana saavuttaa 1500 kierrosta minuutissa Cyberpunk 2077 -pelin aikana. RTX 5090 on suhteellisen hiljainen näytönohjain, ja siinä on myös nollapyörimisnopeustila, jossa tuulettimet eivät pyöri, kun näytönohjain ei ole kuormitettuna. Jopa tässä tyhjäkäyntitilassa lämpötila voi kuitenkin nousta 50 °C:een, minkä jälkeen tuulettimet käynnistyvät uudelleen jäähdyttääkseen kortin kohtuullisempaan 30 °C:een. Käyttäjien on ehkä harkittava tarkkaan jäähdytystä suljetuissa koteloissa.
Päätelmät
RTX 5090 -näytönohjain on epäilemättä 4K-kuningas, mutta nVidia ei ole saanut aikaan RTX 4090:n puhdasta suorituskykyparannusta. DLSS 4 tarjoaa merkittävän parannuksen sekä kuvanlaadussa että kehysten tuottamisessa. Näytönohjaimen hinta ei välttämättä ole monelle kohtuuhintainen. Näyttää siltä, että AMD ei edes yritä kilpailla RTX 5090:n kanssa. Jos korkea hinta tai virrankulutus saa sinut harkitsemaan RTX 5090:tä uudelleen, nVidia valmistautuu tarjoamaan RTX 5080:n, RTX 5070 Ti:n ja RTX 5070:n edullisempaan hintaan jo helmikuussa. Puhtaan suorituskyvyn kannalta RTX 5090 ei ole yhtä mullistava näytönohjain kuin RTX 4090. Jos tarpeeksi moni pelinkehittäjä kuitenkin ottaa DLSS 4:n käyttöön, tämä kompakti kortti voi merkitä uuden aikakauden alkua, jossa ohjelmistojen parannukset ovat tärkeämpiä kuin itse laitteisto. Uudet RTX 5090 -näytönohjaimet tulevat saataville 30. tammikuuta alkaen toppc.fi-verkkokaupasta – sekä yksittäin että paketteina.